IMAGINARIA – “O carte-album unica in literatura romana: 50 de poeme care reflecta verbal 50 de picturi.”

Poeta Cora Botezatu si Pictorul Petru Botezatu au lansat sambata, la Gaudeamus, volumul cu 50 de poeme si picturi „IMAGINARIA”, publicat la editura Monitorul Oficial (cuvant insotitor de Florin Toma, Alex. Stefanescu, Irina Petras, Cora Botezatu si postfata de Al. Cistelecan).

La evenimentul de lansare au participat criticul literar Alex. Stefanescu si prof. univ. dr. Ioana Craciun. Imaginaria este o carte-album unica in literatura romana, cuprinzand 50 de poeme care reflecta verbal 50 de picturi.

petru-botezatu__imaginaria__973-567-946-0-785334323958

Nu am intentionat sa introduc o noua poetica. Dar Imaginaria a devenit de-a lungul anilor nu doar o colectie de picturi ale sotului meu, Petru Botezatu. Ele au introdus in existenta noastra un nou taram, un centru imaginar, incepand sa ocupe in constiinta un spatiu de felul muntelui Olimp, cel ocupat de zeii din antichitate, ori asemanator Shambalei, un regat fabulos, care desi pare sa fi avut candva o realitate fizica si geografica,este perceputa astazi mai mult ca o viziune mitica”, a subliniat Cora Botezatu, autoarea poemelor din volumul Imaginaria.

Criticul literar Alex. Stefanescu a scris despre carte: ”Noutatea absoluta a volumului Imaginaria consta in faptul ca poemele sunt traduceri in cuvinte ale unor picturi, reproduse in proximitatea poemelor.  Nu este o relatie de subordonare, ci una de completare reciproca si de simetrie in oglinda. Poezia si pictura comunica, oferind cititorului si, in acelasi timp, privitorului spectacolul unei comuniuni artistice nemaiintalnite in poezia noastra. Vechiul adagiu al lui Horatiu, „Ut pictura”, isi gaseste aici o exemplificare inspirata. Primul poem din volum contine o autobiografie fantastica a acestui tandem, poet-pictor”:

“Pe atunci, abia evadasem din lumea comunista/ si inca mai pluteam in deriva/ devenind rand pe rand non-fiinte,/ suflete tulburi, in curs de reconstituire,/ ramasite umane profund exaltate, incepand sa se roteasca/ pe orbita unei libertati sacre, turbulente dar perfect iluzorii…” (No Man’s Land).

Autoarea poemelor, Cora Botezatu, a declarat: Lansarea volumului IMAGINARIA la Targul de carte Gaudeamus este un gest simbolic de strigare catre lume ca aceasta carte a fost scrisa si pictata, o declaratie publica despre acest volum sincretic, in care pictura si-a exercitat sfera de influenta asupra fiintei cele mai apropiate de autor. Asamblarea picturilor din acest album a fost un act firesc de istorie a artei. Scrierea poemelor este departe de a fi un gest mimetic. Acum ca aceste poeme au fost create, ele par sa se fi scris singure, firesc si organic. Nu pentru ca imaginile ar fi impus vreo talmacire sau transpunere in cuvinte ci pentru ca eu am simtit ca nu pot parcurge spatiul lor in alt fel decat deruland toata acesta poetica, devenind, pe masura ce se infiripa, adevaratul cod de descifrare a lumii incriptate din aceste lucrari. Scrierea acestor poeme a fost de fapt procesul meu de initiere in arta atat de complexa si incifrata a artistului Petru Botezatu, devenind o descompunere in secvente, metafore si simboluri iar pe alocuri o anticamera a acestor picturi, un interior subtil de reculegere si procesare a multiplicitatii de sensuri picturale”.

 madame-butterfly

Declaratii despre Imaginaria

Florin Toma:Seria de lucrari Imaginaria demonstreaza ca avem de-a face cu un pastician complex, lucrarile cuprinzand o diversitate ametitoare de specii ale picturii. Fiecare tablou are un registru compozitional propriu, plasat intr-o recurenta spectaculoasa, fiecare motiv decurgand din cel anterior, dar fiind intotdeauna altul (…)”.

Alex. Stefanescu, critic literar: „Impresia de inscriere in idealitatea conditiei de poet este creata, in primul rand, de caracterul „discursiv” al poemelor scrise de Cora Botezatu. (…) Ampla si maiestuoasa, potrivita de a fi recitata pe o scena (…), creatia lirica a Corei Botezatu confirma faptul ca poezia, in esenta ei, este text spus si nu citit in gand. O alta caracteristica a stilului poetic propriu Corei Botezatu este fastul retoric si metaforic. Poeta dezvolta ca pe o disertatie feerica fiecare comentariu liric, il desfasoara in volute largi, il duce pana la ultimele consecinte.”

Irina Petras, critic literar: „Acest debut amanat are rolul unei punti fastuoase si bine armate care leaga trecutul cu prezentul, exploateaza experientele si viziunile varstelor succesive, impaca departele cu aproapele. Unele dintre poemele sale sunt epice, au o poveste, una proaspata si convingatoare, evocata cu verbele la imperfect dar ritmul si cadenta lor suna bine in peisajul poeziei de azi”.

Al. Cistelecan, critic literar: „Un experiment temerar, un pariu intre arte; unul pe care l-au castigat amandoua”.

 

Despre Cora Botezatu

Cora Botezatu a debutat in 2015 cu prima carte de versuri intitulata COLECTIONARUL DE SUNETE continand mai bine de 80 de poeme si ilustratii ale artistului Petru Botezatu, prefatata de Alex Stefanescu si publicata la Editura Tracus Arte.

In 1977, revista Lucefarul ii publica primele poezii de debut, si, tot in acea perioada este castigatoarea unor premii de poezie la diferite festivaluri din Valenii de Munte si la Saptamana lui Eugen Barbu. In 1979 se casatoreste cu pictorul Petru Botezatu, si, impreuna, hotarasc sa se auto-exileze pentru o vreme in taina picturii de biserici, alegand sa ia astfel distanta fata de Bucuresti iar ulterior, extinzand exilul dincolo de cortina de fier, refugiindu-se in Austria, de unde, in 1988, emigreaza in Canada si apoi in SUA.

Reconectarea, dupa aproape 25 de ani, la „vastitatea si multiplicitatea valorica a LIMBII ROMANE” se petrece in 2000, la reintoarecerea in Romania si, in 2015, are loc debutul literar. Un an mai tarziu, a apare IMAGINARIA – o carte-album constituita din 50 de poeme, scrise dupa 50 de picturi ale artistului Petru Botezatu, infatisand prin sincretismul celor 2 arte, poezia si pictura – adevarata noastra contopire ca fiinte.

Save

Please follow and like us:

Enjoy this blog? Please spread the word :)